Pages
▼
ponedjeljak, 3. kolovoza 2015.
Je li dijete spremno za školu?
Podrazumijevate li da je dijete za školu spremno kada bespogovorno sluša, mirno sjedi, zna čitati i pisati u dobi od 6 godina ili kad je kreativno, znatiželjno dijete koje slobodno iznosi svoja mišljenja, istražuje i druži se s drugom djecom?
Kad govorimo o pripremi za školu, razmišljanja su uglavnom usmjerena na djetetovu intelektualnu pripremu, ispunjavanje pregršt radnih lista u vrtiću, učenje slova i brojki i vještina kao što su mirno sjedenje i slušanje. Stoga je važno da se zapitamo što uopće podrazumijevamo pod pripremom? Razvoj djeteta koje bespogovorno sluša, mirno sjedi, zna čitati i pisati u dobi od 6 g ili kreativno, znatiželjno dijete koje slobodno iznosi svoja mišljenja, istražuje i druži se s drugom djecom?
Ako se zalažemo za drugu opciju, onda se slažemo da se dijete za školu priprema od samog rođenja, uz pomoć roditelja i odgojitelja nizom svakodnevnih aktivnosti i druženja, ne samo u godini pred polazak u školu učenjem čitanja i pisanja. Osim toga, vrtić nije ništa manje važna institucija od škole koja samo služi pripremi. Kako ističe dr. sc. Edita Slunjski vrtić je samo po sebi važno mjesto gdje dijete treba uživati u igri, istraživanju, kretanju, druženju s djecom. Važno je osigurati sigurne i kvalitetne uvjete za djetetovu igru i učenje istraživanjem. Tako dijete uživa u trenutnom periodu i priprema se za budući život, ne samo školu. Ako ima osigurane uvjete za igru i učenje ono se za školu priprema u hodu, usputno, bez velike drame.
Naravno, postoji niz očekivanja od djeteta predškolske dobi koje se testiraju na utvrđivanju psihofizičkog stanja prije samog upisa u školu, ali ako dijete ima usvojene predčitalačke vještine, zasigurno neće imati problema sa testom spremnosti za školu. Na koncu, i ako ima neke poteškoće, u školi će trudom i upornošću uhvatiti školski ritam i usvojiti gradivo. Danas je važnije pitanje djetetove emocionalne spremnosti za školu koja uvjetuje niz vještina kao što su tolerancija drugih, samokontrola emocija, odgoda potreba i želja, poštovanje učiteljice, uspješno nošenje sa strahovima i rješavanje sukoba. Neophodno je za djetetovu pripremu za život pa tako i školovanje da mu se od rođenja razvijaju suosjećanje, osjećaj pripadnosti, norme ponašanja, odgovornost. Navedene važne vještine u predškolskoj dobi manifestiraju se biranjem prijatelja, zaštitničkim ponašanjem prema mlađima, kontrolom ljutnje, suosjećanjem s tugom druge djece, mogućnošću suradnje u timskim aktivnostima, prihvaćanjem pravila u raznim igrama. Navedene vještine danas se nazivaju i emocionalna inteligencija i ona je jednako važna kao i intelektualna zrelost za snalaženje u školi.
Osnova djetetove spremnosti za školu
Sama osnova uspješne pripreme za školu jest djetetova samostalnost u brizi za sebe-kontrola fizioloških potreba, služenje jedaćim priborom, odijevanje. Nije dovoljno da dijete briljira u brojanju do sto, a da ne može samo zavezati vezice.
Pred polazak u školu uputno je dijete psihički pripremiti na novo okruženje, ljude, pojam učiteljice, da će u školi biti uspoređivano i ocjenjivano, da će biti područja u kojima će biti odlično, ali i onih u kojima će biti manje dobro i da je to sasvim u redu. Ne možemo svi biti u svemu najbolji. I mi danas kakvi jesmo, imali smo brojne nedostatke i manje drage predmete u školi, nema smisla da dijete promatramo kroz ocjenu ili svoje ambicije. Važnije je da roditelji djeci usade osjećaj odgovornosti kod pospremanja igračaka, čuvanja svojih stvari, slušanja uputa, zajednički istraže put do škole, snalaženje u prostoru, pripreme kutak u domu za njegovo buduće učenje, afirmativno pričaju o školi i nipošto u ljutnji ili svađi ne zastrašuju dijete školom. Pažnja u djeteta se može razviti i pričanjem priča u kojima se dijete koncentrira na detalje, izvršavanjem rutinskih svakodnevnih aktivnosti kao što su postavljanje stola za ručak, ali blago i sporo, davanjem vremena da se dijete u potpunosti posveti zadanoj aktivnosti. Puno igre s djetetom u kojoj je ono organizator, osmišljava igre, bira materijale omogućuje razvoj inicijative, poduzetnosti, samopouzdanja što je neophodno za njegovo uspješno školovanje.
Igranje društvenih igara uvijek je dobrodošlo i pomaže djetetu u suočavanju s pobjedom i porazom, usvaja pravila igre i natjecanja.
Ništa ne može bolje pripremiti dijete za školu od roditeljskog njegovanja djeteta u sebi- slušanje dječjih priča, prepričavanje školskog dana, zajedničko biranje knjiga. Dijete najviše uživa kad se i roditelj raduje školi, prepričava svoja pozitivna iskustva, pokazuje interes za djetetove školske aktivnosti.
Važnost fizičke aktivnosti
Ne smijemo zaboraviti, čovjek je biće kretanja i njegov se mozak razvija u pokretu, dijete u skakanju, trčanju, istraživanju okoline. Korištenje tehnologije može biti vrlo korisno, ali u određenoj mjeri, dok je kretanje neminovno za djetetov cjelokupan razvoj. Uživanjem u raznim fizičkim aktivnostima dijete razvija najvažnije moždane centre za govor, pisanje, čula, ravnotežu što mu omogućuje kvalitetan fizički i kognitivan razvoj. Prevelikim i nekontroliranim sjedenjem uz tv, kompjuter dijete ne uči izgovarati riječi, ne koristi pravilno sve prste, ne vježba akomodaciju oka, što kasnije rezultira nizom kognitivnih poteškoća u školi.
Više o važnosti rane stimulacije za dijete, roditelji mogu saznati iz priručnika IQ djeteta-briga roditelja autora dr. Ranka Rajovića koji je osmislio i NTC sistem učenja u kojem dominira važnost asocijativnog, funkcionalnog i divergentnog razmišljanja. Priručnik nudi konkretne vježbe za mentalni razvoj djece i potiče roditelje da se zapitaju jesu li svom djetetu omogućili uvjete da se razvije u osobu koja iznosi svoje stavove, postavlja pitanja, kritički i stvaralački razmišlja. Ni tad možda neće imati najbolje ocjene jer sustav vrednovanja u našim školama ima svoju putanju, ali će dijete uspješno razmišljati, maštati, zaključivati i naći interese i područja u kojima je dobro.
Danas moj mali sin kreće u školu - i sve će mu ondje neko vrijeme biti strano i novo i zato bih molio da budete nježni prema njemu.
On kreće u pustolovinu koja ga može odvesti preko kontinenata u avanturu koju će vjerojatno pratiti ratovi, tragedija, patnja.
Takav će život zahtijevati vjeru, ljubav i hrabrost.
Stoga, dragi učitelju, molim vas uhvatite ga za ruku i naučite ga onome što mora znati.
Naučite ga, ali blago, ako možete.
Naučite ga ako možete čudesnosti knjiga, ali dajte mu također vremena da duboko razmišlja o vječnoj zagonetki ptica na nebu, pčela na suncu i cvijeća na zelenom brežuljku.
Naučite ga da vjeruje u vlastite ideje, čak i ako mu svi kažu da su one pogrešne. Pokušajte svome sinu dati snagu da ne slijedi gomilu kada svi to čine.
Naučite ga da svakoga sluša, ali naučite ga također da probere sve što čuje i zadrži samo ono dobro što prođe kroz sito istine.
Ovo je veliki nalog, ali pogledajte što možete učiniti.
On je tako drag mali dječak, i on je moj sin.
Abraham Lincoln
Nema komentara:
Objavi komentar